Arafat ve Müzdelife’de Yapılan Cem
Arafat ve Müzdelife’de yapılan cemin hükmü ve fıkhi temelleri nelerdir? Müzdelife vakfesi, cemerât ve ziyaret tavafında hastalık, yaşlılık, çocuk yaşta olmak, hacıların maslahatına uygun işlerle görevli olan kişiler, aşırı izdiham korkusu gibi problemlerin çözüm yolları nelerdir?
Arefe
günü Arafat’ta öğle ve ikindi namazlarının öğle vakti
içinde birleştirilerek; Müzdelife’de de akşam ve yatsı
namazlarının birlikte kılınması sünnettir. Fakat namazları
kasretmeyi (kısaltmayı) misafirler yapabilir. Mekke’de veya
Arafat’da ikamet edenler dört rekât olarak kılmalıdırlar.
Müzdelife
vakfesi vaciptir. Mazeretsiz terkinden dolayı kurban kesmek vacip
olur. Mazeret olmadan Müzdelife’de tamamen veya gecenin büyük
bir kısmında gecelemek ve şafak vaktinden sonra vakfeyi yapmak
gerekir. Bu mazeretler hastalık, yaşlılık, çocuk yaşta olmak,
hacıların maslahatına uygun işlerle görevli olan kişiler, aşırı
izdiham korkusu (özellikle Suudi Hac Bakanlığının talebi
doğrultusunda) gibi şeylerdir. Mazeretli olarak Müzdelife
vakfesini terk edene ise, herhangi bir ceza lazım değildir.
Mina
denilen bölgede belli adetteki taşları atmak (şeytan taşlama)
ittifakla vaciptir. Müzdelife’de geceleme imkânı olmayan
hacılar, kısa da olsa Müzdelife vakfesini yaparlar, Mina’ya
hareket ederler ve gece yarısından sonra Cemre-i Akabe’ye ilk
taşlarını atabilirler. Diğer günlerde ise, taşlama ittifakla
öğleden sonra başlar, ikinci bayram gününün şafak vaktine
kadar devam eder. Fakat görevliler gece ve gündüz fark etmeksizin
ne zaman vakit bulurlarsa atabilirler.
Hanefîlere
göre, tavafı ziyaretin başlangıç zamanı bayram sabahı fecr-i
sâniden itibarendir. Bu zamandan önce yapılacak olursa geçerli
olmaz. Şâfiîlere göre bayram gecesi gece yarısından itibaren
başlar. Son vakti için bir zaman söz konusu değildir. Mâlikîlere
göre Kurban
Bayramı günü başlar zilhicce ayının sonuna kadar devam
eder. Bu vakitten sonraya terk edilirse kurban kesmek gerekir.
Hanbelîlere göre, Arafat vakfesini yapanlar için, gece yarısından
itibaren başlar. Bu zamandan önce yapılacak olursa geçerli olmaz.
Geciktirilmesi durumunda ise, hüküm vakit tahdidi dışında
tamamıyla Hanefîler gibidir.