Ticaret
Selamün aleyküm. Hocam bu soruyu daha önceden 2 hocaya sordum birisi caiz birisi değil dedi bende emin olamadığım için size de sormak istedim.
Bir arkadaşım bir uygulama tavsiye etti bu uygulamaya bir miktar sermaye yatırıyoruz. Ve bu uygulama üzerinden pazaryerlerinde satılan (eBay amazon) ürünleri satın alıyoruz. Bu uygulama da birkaç saniye sonra bize paramızı biraz daha fazla olarak geri iade ediyor Örneğin 14 dolarlık ürünü satın alıyoruz 14.10 dolar olarak geri ödeme yapıyor. Burdaki mantık satın aldığımız ürünün satış rakamlarını yükseltmemiz. Normalde o ürün 10 defa satılmışsa bu işlem sonrasında 11 defa olarak satılmış olarak gözüküyor ve bu şekilde bu ürün diğer insanların önüne daha fazla çıkıyor. Ama bu ürünler gerçekten bir adrese gönderilmiyor sadece site üzerinde satış rakamları arttırılıyor. (Daha fazla satılmış olarak göstermek için)
Bu ürünleri de satıcılar bu sisteme yüklüyor yani benim ürünümün satış rakamını arttırman sebebiyle sana X miktarda komisyon veriyorum diyor.
İlk hocaya sorduğumda bu olay reklam yerine geçiyor yapabilirsin dedi.
İkincisi de gerçeğe aykırı bir şekilde satış rakamlarını manipüle etmek, insanları aldatmak, kalitesiz ürünleri kaliteli ve tercih edilen ürünlermiş gibi göstermek, caiz olmadığı gibi bu işi yaparak para kazanmak da caiz değildir. dedi
Şu şekilde düşünüyorum
1. ülkeye döviz sokuyorum iyi birşey olabilir
2. aynı ürünü satan diğer satıcılar geride kalıyor bu sisteme dahil olmadığı için bu sefer de onlara haksızlık etmiş gibi oluyor gibi hissediyorum.
Şimdi ne yapmam gerek ?
Zaruret haramı helal kılar gibi bir ayet veya hadis vardı bildiğim kadarıyla ben çok zengin değilim öğrenciyim ama borcum da yok elhamdülillah
Eğer bu bana caiz değil derseniz acaba borcu olan (yıllardır ödeyemeyen) birisine (ben değilim 🙂 ) de aynı şekilde mi hüküm verirsiniz. Yoksa o yapabilir mi ?
Teşekkür ederim cevabınız için şimdiden
Aleykum selam kardeşim,
Bu bizdeki alışveriş nevilerine benzemiyor. Şöyle ki:
1) Sahih bir alışverişin gerçekleşmesi için şartların oluşması gerekir. Bu şartlar, alıcı ve satıcının olması, sattım-aldım (icap ve kabul) şığasının söylenmesi, İslam hukukuna göre alınan satılan şeyin kıymet ifade eden mal olması, malın fiyatının belli olması ve malın teslim edilebilir/teslim alınabilir olmasıdır.
Şimdi burada internet üzerinden bir alışveriş yapılıyor, ilk alışverişte bedeli de ödeniyor; ancak malın ilk sahibi teslim etmediği malını murabaha ile geri almış gibi gösteriyor ve bir miktar ziyadeyi hesaba yansıtıyor. Burada sahih alışveriş şartlarından bir kısmı zaten bulunmuyor. Bir defa mal gerçekte hiçbir zaman teslim edilmiyor. Son fiyat (semen) her halde belli olmuyor, sürekli artıyor. Her artışta bu ilk alıcıya ziyade meblağ yansıyor. Bu yönleri itibariyle sahih bir alışveriş gerçekleşmiyor. Bu durum yasak olan necş’e de bazı yönleriyle benziyor. Necş, bir malı almayacağı halde sun’i olarak fiyatı yükseltmektir. Burada ilk alışveriş necşe benzemese de sonraki artışlar necşe benzemektedir. Necş ise caiz değildir. Bir başka yönü ile açık artırmaya benzemektedir. Açık artırma caizdir. Çünkü açık artırmada fiyat yükselmekte ama fiyat artışında bulunanlara herhangi bir şey ödenmemektedir ve mal asli değerine ulaşmaktadır. Burada ise her fiyat artışında fiyat artırana karşılığı olmayan bir ziyade meblağ ödeniyor. Bütün bunlar göz önüne alındığında her hâlükârda şüpheli bir çok husus vardır. Efendimiz (as), “Şüpheli şeyleri bırak, şüphesiz şeylere bak” hadis-i şerifi gereğince böyle bir muameleden uzak durmak gerekir, diye düşünüyorum. Diğer ülkeye döviz girmesi, kişinin durumunun zayıf olması gibi hususlar, zaruret hükümleri altında değerlendirilemez.